
SkyLink 3D
GINOP-2.1.7-15-2016-01276
Kedvezményezett neve: GeoLink3D Korlátolt FelelÅ‘sségű Társaság
Projekt címe: SkyLink 3D
SzerzÅ‘dött támogatás összege: 27 632 454 Ft
Támogatás mértéke (%-ban): 61,254832%
Projekt befejezési dátuma: 2019.05.31.
Projekt azonosító száma: GINOP-2.1.7-15-2016-01276
Projekt tartalmának bemutatása:
A) A projekt tárgya egy olyan 100%-ban autonóm rendszer, amely külsÅ‘ emberi beavatkozás nélkül képes ellátni feladatokat egy UAV eszköz (multikopter) segítségével. A rendszer lényege, hogy a légi eszköz riasztási-, ütemezett-, vagy véletlenszerű indulással álljon rendelkezésre a feladat ellátására. A feladat lehet: megfigyelés Å‘rzÅ‘-védÅ‘ céllal, monitoring, fotogrammetria és szinte bármilyen feladat, amely kamerákkal, szenzorokkal, érzékelÅ‘kkel ellátott UAV eszközzel megvalósítható. Lényeges a teljes automatizáltság, és ez adja egyben a rendszer újdonság tartalmát is. A kereskedelemben jelenleg kapható multikopterek közül számos képes egy adott, elÅ‘re kijelölt, koordinátákkal leírt útvonalat lerepülni, majd visszatérni a kiindulási helyre, és errÅ‘l élÅ‘ képet közvetíteni a kezelÅ‘ személy számára. Ezt a tudást szeretnénk kihasználni, és továbbfejleszteni egy olyan rendszerré, amely a légi jármű teljes működését automatizálná, ide értve a pontos, bázis állomásra történÅ‘ leszállást és az állomáson való automatikus töltést is, ezzel biztosítva a 24 órás, személyzet nélküli rendelkezésre állást.
​
B) 1) A fejlesztés elsÅ‘ feladata, egy bázisállomás építése a légi eszköz számára, amely fizikai védelmet nyújt az idÅ‘járási tényezÅ‘k, illetve az illetéktelen hozzáférés ellen, automatizáltan nyitható-zárható. A mechanikát úgy kell kialakítani, hogy az IP65 szintű védettséget biztosítani tudja, emelett a nyitás után a repülÅ‘gépnek olyan pozicóba kell kerülni, ami lehetÅ‘vé tesz a fel- és leszállást. A geometriai kialakítást így gondos tervezés és makett építése elÅ‘zné meg, CAD szoftverek és 3D nyomtatási technológia felhasználásával.
​
2) A bázisállomás csapadék-, szél- és hÅ‘mérséklet mérést végez, amelybÅ‘l a rendszer el tudja dönteni, hogy az adott körülmények alkalmasak-e a légi eszköz számára a biztonságos repüléshez. Ezen szenzorok fizikai kialakítása és védelme szintén tervezést igényel. Az érzékelÅ‘ket szoftveres oldalról is meg kell támogatni: létre kell hozni a kapcsolatot a repülést menedzselÅ‘ alkalmazással, ami felülbírálhat egy esetleges indítási parancsot. A szoftveres és hardveres részt is alapos tesztelésnek kell alávetni.
​
3) Ha riasztás, vagy ütemezett indítási „parancs” érkezik - és az idÅ‘járás megfelelÅ‘ - a rendszer az adott pont koordinátáit és/vagy repülési útvonalát elküldi a multikopter vezérlÅ‘jének, az felszáll és végrehajtja a feladatot, majd visszatér a bázisra. A riasztások kezelését, az útvonalak összeállítását, a bázisállomás vezérlését menedzselÅ‘ szoftvert kell fejleszteni, amely koordinálja a meteorológiai jelek fogadását, elemzését, a riasztások érkezését, a bázisállomás funkcióit, valamint adminisztrálni lehet a küldetések paramétereit.
A pontos visszatérés a következÅ‘ megoldandó feladat. A multikopterek vezérlÅ‘je GPS helymeghatározáson alapuló hazatérÅ‘ funkciót (Go Home vagy RTL/Return To Launch) alkalmaz. Az abszolút helymeghatározás megbízhatósága 3-5 méter, de kedvezÅ‘tlen körülmények között a 10-15m-t is elérheti. Még a legkedvezÅ‘bb megbízhatóság sem elegendÅ‘ ahhoz, hogy az eszközt a bázisra irányítsuk. A „hazatérés” során a közelítÅ‘leg jó pozíció elérése után, az irányítást át kell vennie egy optikai célpont felismerÅ‘ rendszernek, amely pontosan a bázisra irányítja a gépet. Az optikai/infrás érzékelÅ‘t esetleg ki lehet egészíteni ultrahangos távolságmérÅ‘ modullal, amely a finomabb “földetérést” szolgálja. Meg kell vizsgálni a LIDAR érzékelÅ‘ használatának lehetÅ‘ségét: alkalmazhatóak-e az egyre olcsóbb mini lézerek a feladatra, illetve nyújtanak-e olyan plusszt, ami miatt megéri a többlet befektetést? Biztosítani kell a szenzoroknak a repülésvezérlÅ‘höz való kapcsolhatóságát. A multikopter vezérlÅ‘jéhez tehát csatolni kell egy - vagy több - szenzort, amely korrigálja a GPS helymeghatározásból eredÅ‘ hibát és biztosítja a töltési pontra való érkezést.
​
4) A multikopter talpát és a bázis fogadó platformját úgy kell kialakítani, hogy azok geometriája a megfelelÅ‘ pontba kényszerítse a talpon elhelyezkedÅ‘ akkumulátortöltÅ‘ csatlakozását. A megfelelÅ‘ geometriát modellezni kell, makett és tesztpéldányok tervezésével, gyártásával ( 3D nyomtatás, CNC) Egy tölcsér szerű elrendezés az elÅ‘zetes elképzelés, amely biztosítja, hogy a pár cm-es pontossággal érkezÅ‘ eszköz tökéletesen a helyére illeszkedjen a töltés megkezdése elÅ‘tt. A bázisállomás szoftvere érzékeli a landolást és megkezdi a töltést, illetve a töltés vezérlését monitorozását, esetleg naplózását.
​
5) Az élÅ‘kép lesugárzása, illetve internetre továbbítása meglévÅ‘ eszközök testre szabásával megoldható.
​
6) A továbbított kép feldolgozására és kiértékelésére alkalmas központ kialakítása, mely képes egyszerre tetszÅ‘leges számú autonóm bázisegységgel kapcsolatot tartani és adatait kiértékelni.
7) Maga a légi eszköz is speciális fejlesztést igényel, mivel a multikopterek repülési ideje, terhelhetÅ‘sége, áramfelvétele, teljesítménye soktényezÅ‘s, így minden egyes részfeladathoz más-más paraméterekkel rendelkezÅ‘ eszköz szükséges. Minden egyes elemét, méretét az adott feladatra kell optimalizálni. Ezen összetevÅ‘k meghatározására jelenleg még kevés a szakmai iránymutatás, inkább csak ökölszabályok, tapasztalati tudásbázis lelhetÅ‘ fel. Az építést hosszú tesztelési idÅ‘szaknak kell követnie.
​
​
C) A projekt eredményeként többféle termék is keletkezhet. Az alap koncepcióból számos egyedi feladat végrehajtására alkalmas eszköz/termék jön létre, amely mindig az adott feladatra kell, hogy optimalizálva legyen. A lehetséges elképzelések a következÅ‘k:
Ipari beruházás Å‘rzése, biztonságtechnikai rendszer támogatással. A már kiépített (vagy a rendszer telepítésekor kiépítésre kerülÅ‘) riasztó rendszer pl. mozgásérzékelÅ‘k segítségével kiad egy riasztást. Ekkor a multikopter az adott riasztási terület fölé repül, és élÅ‘képet közvetít a távoli, 24 órás biztonságtechnikai központba, ahol a személyzet eldönti, hogy a riasztás valós-e, igényeli-e a járÅ‘rszolgálat helyszínre küldését. A művelet végén a multikopter visszatér a bázisra, és feltölti az akkumulátorait.
Monitoring: Akár a fent említett ipari beruházás esetén a multikopter a riasztási feladatokon túl, ütemezett feladatokat is elláthat: adott idÅ‘közönként lerepül egy útvonalat, nagy felbontású fotókat készít, amellyel lefedi a tejes vizsgálandó területet. EbbÅ‘l műszaki célú dokumentáció is készíthetÅ‘, de anyagleltár, szakmai felügyelet, folyamat ellenÅ‘rzés, fizikai és pénzügyi megvalósítás nyomon követése is lehetséges, növelhetÅ‘ mintavételi idÅ‘közökkel és hatékonysággal.
D) Egyetlen jelenleg ismert megoldás sem foglalkozik egy teljesen automatizáltan működÅ‘ biztonságtechnikai rendszerrel, olyan feladatokat érintenek amelyek az építendÅ‘ rendszerünk alapkövetelményei, de a biztonságtechnikai piaci rést egyelÅ‘re nem látjuk, hogy bármelyik fejlesztÅ‘ csapat is komolyan felismerte volna, legalábbis termék szinten nem található komplett megoldás. Az újdonságtartalom mindenképpen ezt jelentené, egy olyan területet vonnánk be a “drónok világába”, ahol az automatizáltság régóta jelen van, mondhatni feltétele a modern biztonságtechnikának. Könnyen belátható, hogy a technika jelenlegi fejlÅ‘dési üteme mellet, akár a pályázat értékeléséig napvilágra kerülhet új megoldás, ám a fent felsorolt példák jól mutatják, hogy a tervezett prototípusunk az elsÅ‘k között lehetne a piacon, ezzel nagy elÅ‘nyre téve szert. Emellett a rendszer adottságai miatt a fent bemutatott “hagyományos” feladatokat is elláthatja.
​
​
E) A projekt több elemében támaszkodik a meglévÅ‘ multikopteres megoldásokra (élÅ‘kép lesugárzása, elÅ‘re kijelölt, koordinátákkal leírt útvonalat lerepülése, majd visszatérés a kiindulási helyre), azonban a létrehozandó rendszer számos technológiai fejlesztést igényel, melyek az alábbiak:
- bázisállomás megtervezése, geometriai kialakítása
- csapadék-, szél- és hÅ‘mérséklet mérést végzÅ‘ szenzorok fizikai kialakítása
- precíziós landolás, optikai célpont felismerÅ‘ rendszer kialakítása
- multikopter talpának és a bázis fogadó platformjának kialakítása oly módon, hogy azok geometriája a megfelelÅ‘ pontba kényszerítse a talpon elhelyezkedÅ‘ akkumulátortöltÅ‘ csatlakozását
- továbbított kép feldolgozására és kiértékelésére alkalmas központ kialakítása
​
​
F) A projekt megvalósításának helyszíne cégünk Rétságon található fióktelepe, mely alkalmas a projekt keretében végzett tevékenységek végzésére, a beszerzendÅ‘ eszközök elhelyezésére és szakszerű körülmények között történÅ‘ üzemeltetésére, valamint a projekten dolgozó 4 fÅ‘ egyidejű munkavégzésére.

